„Energia do zmiany” – warsztaty edukacyjne w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej w klasterze energetycznym w Gaju Oławskim.

Dnia 20 listopada 2024 roku uczniowie klas 6b i 7b udali się na wycieczkę edukacyjną do Gaju Oławskiego, gdzie uczestniczyli w zajęciach dotyczących energii i ochrony środowiska. Wycieczka miała na celu poszerzenie wiedzy uczniów na temat energii, jej źródeł oraz roli, jaką odgrywa w kontekście kryzysu klimatycznego.

 

Zajęcia edukacyjne w klasterze energetycznym

Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali serdecznie powitani przez prowadzących, którzy szczegółowo przedstawili cel wycieczki i program dnia. Zajęcia odbyły się w klasterze energetycznym, który stanowił doskonałe tło do zdobywania wiedzy o energii. Uczniowie dowiedzieli się, czym jest energia, jakie są jej rodzaje oraz jakie źródła energii wykorzystywane są w naszym codziennym życiu. Zajęcia były prowadzone w sposób interesujący, z użyciem multimediów i prezentacji, co pozwoliło na łatwiejsze przyswojenie trudnych tematów, takich jak kryzys klimatyczny czy alternatywne źródła energii.

 

Kryzys klimatyczny i alternatywne źródła energii

Podczas wykładu uczniowie poznali powody kryzysu klimatycznego, takie jak nadmierna emisja dwutlenku węgla do atmosfery, wynikająca z używania paliw kopalnych. Omówiono również konsekwencje tych działań dla naszej planety, w tym zmiany klimatyczne i ich wpływ na środowisko. Eksperci podkreślili znaczenie alternatywnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna, wiatrowa, wodna oraz geotermalna. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, jak te źródła mogą pomóc w walce z kryzysem klimatycznym i zmniejszyć naszą zależność od paliw kopalnych.

 

Sposoby oszczędzania energii

Kolejnym ważnym tematem omawianym podczas warsztatów były sposoby oszczędzania energii w codziennym życiu. Dzieci dowiedziały się, jak ważne jest świadome korzystanie z energii, np. poprzez wyłączanie urządzeń elektrycznych, gdy nie są używane, czy korzystanie z energooszczędnych sprzętów. Eksperci podkreślili również rolę edukacji w kształtowaniu ekologicznych nawyków, które pomagają w ochronie środowiska.

 

Zwiedzanie wiatraka i magazynów energii

Po części teoretycznej przyszedł czas na zwiedzanie. Uczniowie mieli okazję zobaczyć wiatrak, który jest jednym z przykładów wykorzystania energii odnawialnej. Pod przewodnictwem ekspertów dzieci dowiedziały się, jak działa turbina wiatrowa, jakie są jej zalety w produkcji czystej energii oraz jak takie urządzenia przyczyniają się do walki ze zmianami klimatycznymi. Zwiedzanie wiatraka było dla uczniów fascynującym doświadczeniem, które pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak energia wiatrowa może być wykorzystywana w praktyce.

Następnie uczniowie zwiedzili magazyny energii, które służą do przechowywania energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna czy wiatrowa. Przewodnicy wyjaśnili, jak działają magazyny energii, jakie mają znaczenie w zarządzaniu energią odnawialną oraz jak pomagają w stabilizacji sieci energetycznych. Uczniowie byli bardzo zainteresowani nowoczesnymi technologiami.

 

Warunki warsztatów i poczęstunek

Warunki podczas warsztatów były bardzo komfortowe. Sala, w której odbywały się zajęcia, była dobrze wyposażona i przestronna, co sprzyjało koncentracji i komfortowi uczestników. Prowadzący warsztaty byli bardzo profesjonalni i zaangażowani, co sprawiło, że dzieci chętnie brały udział w dyskusjach i zadawały pytania.

W przerwie zajęć uczniowie zostali zaproszeni na smaczny poczęstunek, który został przygotowany przez organizatorów wycieczki. Była to miła przerwa, podczas której dzieci mogły odpocząć, zjeść coś pysznego i wymienić się swoimi wrażeniami z zajęć.

Pod koniec części teoretycznej uczniowie zmierzyli się z quizem wiedzy odpowiadając m.in. na pytania: Co to jest smog? Co oznacza skrót OZE? Kim jest PROSUMENT?

Każdy uczeń został nagrodzony imiennym dyplomem.

 

Podsumowanie

Wycieczka do Gaju Oławskiego była nie tylko interesującą lekcją na temat energii i ochrony środowiska, ale także doskonałą okazją do integracji uczniów z obu klas. Dzięki profesjonalnie przygotowanym zajęciom edukacyjnym, uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat alternatywnych źródeł energii, oszczędzania energii oraz wpływu kryzysu klimatycznego na naszą planetę. Warunki warsztatów były bardzo dobre, a poczęstunek i przerwy na odpoczynek zapewniły uczniom komfort podczas całego dnia. Wycieczka była cennym doświadczeniem, które na pewno przyczyni się do zwiększenia świadomości ekologicznej uczniów i zachęci ich do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.

Wychowawcy klas 7b, 6b: Elżbieta Jóźwicka, Adam Piotrowski