Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, przypadającego na 21 lutego, ustanowionego przez UNESCO w 1999 r., uczniowie II etapu kształcenia wykonali cykl nietypowych zadań językowych.

Przez trzy ostatnie dni lutego (26/poniedziałek, 27/wtorek, 28/środę), korzystając z wszelkich dostępnych źródeł, wyszukiwali wyrazy najbardziej popularne, użyteczne, funkcjonalne i „modne”.

Na szlaku językowych poszukiwań natrafiali na wyrazy dobrze wszystkim znane i dotąd nieodkryte – archaizmy i neologizmy, formy gwarowe i typowe dla kameralnych środowisk. Liczną grupę nietypowych, a jednocześnie bardzo popularnych wyrazów stanowiły formy reprezentatywne dla slangu młodzieżowego.

Gromadzone przez trzy dni leksykalne zbiory uporządkowano, zestawiono i – w postaci kolorowych plansz – zademonstrowano w formie klasowych ekspozycji.

Celem szkolnych obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego było zwrócenie uwagi młodzieży na wartość języka jako symbolu polskiej kultury i źródło dziedzictwa narodowego, a także – rozbudzenie zainteresowania językiem, uwrażliwienie na jego wszechstronne możliwości i rozwój kompetencji językowych.

 

Z historii wydarzeń związanych z językiem …

Data 21 lutego 1952 r. upamiętnia tragiczną demonstrację w Bangladeszu, w której demonstrujący domagali się nadani językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego, a pięciu studentów uniwersytetu w Dhace przepłaciło ją życiem.

Według UNESCO połowa z 600 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu kolejnych pokoleń.

 

                                                                            Anna Smolińsk
  Zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych