„Jakiż to martwy język, jeśli nie więdnąc przetrwał tysiąclecia” – łacina na lekcjach języka polskiego i na co dzień wokół nas.

 

Adresatami innowacji pedagogicznej zrealizowanej w minionym roku szkolnym byli uczniowie klasy VI c Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki we Wrocławiu. Realizacja innowacji obejmowała 7 zagadnień, które zostały opracowane wraz z uczniami w II połowie kwietnia i w I połowie maja 2023 roku.

innowacja1Tematykę zajęć, w czasie których zrealizowana została innowacja, nauczyciel opracował w oparciu o podstawę programową nauczania języka polskiego w szkole podstawowej, w klasach 4-8. Zagadnienia i umiejętności, które zdobywali i kształtowali uczniowie kontynuowały, rozwijały i doskonaliły ujęte w niej treści.

Innowacja miała na celu rozbudzanie zainteresowań uczniowskich zagadnieniami z zakresu wiedzy o języku polskim i literaturze polskiej, ale również stworzyła uczniom możliwość do nauki podstaw języka łacińskiego, zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.

Ponadto, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, m.in. kodów QR czy Gogli VR, wskazywała uczniom na atrakcyjne formy zdobywania i poszerzania wiedzy oraz efektywne metody jej selekcjonowania, porządkowania i prezentowania.

Uczniowie klasy VI c to dzieci bardzo zaangażowane w proces edukacyjny, dociekliwe i posiadające rozległe zainteresowania. Z dużą otwartością przystąpiły do realizacji innowacji.

innowacja2innowacja3Finałowym zadaniem, które zostało postawione przed uczniami było zaplanowanie i przeprowadzenia Dnia Kultury Antycznej. Dzieci pracowały w małych grupach, sprawnie podzieliły się obowiązkami i starannie je wypełniły. Na Dzień Kultury Antycznej zostali zaproszeni uczniowie klasy 3a, którzy wraz z Wychowawcą, podziwiali prezentacje szóstoklasistów oraz wykonywali przygotowane dla nich zadania.

 

 

 

 

 

Dzięki realizacji innowacji uczniowie:

  • poszerzyli wiedzę z zakresu literatury i nauki o języku polskim,
  • rozwinęli umiejętność redagowania opisu działa sztuki,
  • uczyli się w sposób ciekawy prezentować własną pracę,
  • zwiększyli świadomość językową,
  • zdobyli wiedzę w sposób atrakcyjny i innowacyjny,
  • wykorzystali możliwości współczesnej technologii do zdobywania i wiedzy, rozwinęli kompetencje cyfrowe,
  • zintegrowali się przy pracy w grupie,
  • wzięli odpowiedzialność za proces edukacyjny;

Dla nauczyciela realizacja innowacji była okazją do doskonalenia warsztatu pracy innowacyjnymi metodami nauczania, rozwinięcia własnych kompetencji cyfrowych, sprawdzenia swoich pomysłów w praktyce, pogłębienia dobrych relacji z uczniami, zdobywania nowego doświadczenia.

Innowacja w słowach uczniów:

„Innowacja była ciekawa, przez to, że mogliśmy nauczyć się czegoś nowego. (…) Wiele się nauczyłem na temat historii i znaczenia języka łacińskiego dla ludzi kiedyś i dziś. Najbardziej podobały mi się słowa po łacinie oraz ciekawostki.”

            Szymon

„Na dwóch lekcjach języka polskiego obchodziliśmy Dzień Kultury Antycznej. Było to wielkie wydarzenie, na które wszyscy uczniowie naszej klasy musieli się przebrać i przygotować różne rzeczy. Na pierwszą lekcję zaprosiliśmy uczniów klasy 3a i ich Wychowawczynię. Dla nich uczennice z naszej klasy przygotowały wykreślankę oraz karteczki z sentencjami łacińskimi i ich tłumaczeniem. Odbyła się również inscenizacja pojedynku Achillesa i Parysa. Już po wyjściu klasy trzeciej, rozpoczęliśmy ucztowanie.”

Paweł

„Na początku poznaliśmy historię języka łacińskiego i porozmawialiśmy o tym, czy kiedykolwiek będzie martwy. (…) Na następnej lekcji Pani przedstawiła nam zapożyczenia z języka łacińskiego do języka polskiego. Pani rozdała karty pracy, na których były kody QR, z pomocą których mieliśmy rozwiązywać zadania. (…) Moim zdaniem innowacja była ciekawym i niespotykanym rozwiązaniem uczenia się. Uważam, że taka technika sprawdziłaby się na innych przedmiotach.”

Bartek

„Klasie podobał się zamysł innowacji, a także sposób prowadzenia lekcji, m.in. z wykorzystaniem ClassVr, pracy w grupach. Słowem – innowacja była dobrym pomysłem.”

Jakub

 

Milena Opioła

nauczyciel j. polskiego

wicedyrektor